כרמלים כרמלים

בית אהרונסון

בזכרון יעקוב

בית אהרונסון בזכרון יעקוב

בית אהרנסון – מוזיאון ניל"י מספר את מעשה גבורתם ועוז רוחם של חברי מחתרת ניל"י ומנציח את פועלם ותרומתם לסיום השלטון התורכי וכניסת הבריטים לארץ ישראל.

בית אהרנסון – מוזיאון ניל"י הוא אתר מורשת ייחודי, בעל ערך היסטורי לאומי, המתעד ומציג לקהל המבקרים את תולדות משפחת אהרנסון ומחתרת ניל"י ופועל לשמר את הזיכרון ההיסטורי בקרב הדור הצעיר והציבור הרחב: תלמידים, בני נוער, חיילים, קבוצות ומשפחות מבקרים מהארץ ומהעולם.

בית אהרנסון הוקם בזכרון יעקב לצד ביתה של משפחת אהרנסון אשר היה מוקד הפעילות של חברי ניל"י. בית המשפחה עומד על תילו למעלה ממאה ושלושים שנה ומשמר את חדרי הבית על תכולתם וצביונם הייחודי.

מחתרת ניל"י הוקמה בשנת 1915 ופעלה בארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם הראשונה. מייסדו של ארגון ניל"י היה האגרונום אהרון אהרנסון מזכרון יעקב, שעמד בראש הארגון ואליו הצטרפו אחותו שרה, אחיו אלכסנדר, אבשלום פיינברג מחדרה, האחים נעמן ואיתן בלקינד מראשון לציון, יוסף לישנסקי ממטולה ועוד עשרות מבני המושבות.

מטרות ניל"י היו לסייע לבריטים בכיבוש הארץ מידי התורכים על-ידי איסוף חומר מודיעיני. לתמוך ביישוב היהודי בארץ ישראל, שסבל מרעב ומחלות. להביא לידיעת העולם את המתרחש בארץ ישראל ולממש חזון לקראת הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.

האירועים שהביאו לחשיפת המחתרת בחודש ספטמבר 1917: גילוי מטבע בריטית בשוק ברמלה, יונת דואר שכשלה ונחתה בחצר המושל בקיסריה ומעצרו של נעמן בלקינד בידי התורכים.  בעקבות כך פתחו התורכים במסע איומים וטרור נגד היישוב היהודי במטרה לתפוס את חברי המחתרת. רבים מחברי ניל"י נתפסו ועונו קשות. שרה התאבדה בירייה לאחר עינויים קשים. נעמן בלקינד ויוסף לישנסקי הוצאו להורג בתלייה בדמשק. עוז רוחם וגבורתם של אנשי ניל"י סייעו לכניסת הבריטים לארץ ישראל ולסיום השלטון העות'מאני בארץ ישראל.

הביקור במוזיאון כולל הקרנת סרט, ביקור בבתי המשפחה ובמנהרת המסתור והמילוט של חברי ניל"י. משך הסיור כ30-40 דקות.

שפות הדרכה: עברית, אנגלית, גרמנית | הסרט המוקרן מתורגם לשפות: עברית, אנגלית, צרפתית, רוסית, פורטוגזית, גרמנית, ספרדית

 

שעות פעילות:

ימים א' – ה' 09:00 – 17:00 (סיור אחרון בשעה 16:30)

יום ו' 09:00-13:00 (סיור אחרון בשעה 12:30)

לתיאומים והזמנת כרטיסים:

אתר האינטרנט של המוזיאון 

מייל: [email protected]

טלפון: 077-2306318

כתובת: המייסדים 40, זכרון יעקב